حالا دیگر مشخص شده که شوک‌ها و روند‌های منفی در بورس طی روزهای برگزاری رقابت‌های انتخاباتی، مقطعی و کوتاه‌مدت بوده. به‌نظر می‌رسد تا زمان تعیین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در هفته آینده، شاخص در محدوده 44تا 45هزار واحد نوسان کند و پس از آن، جهت حرکت بازار مشخص شود.

بورس

 پیش‌بینی کارشناسان حاکی از آن است که شاخص بورس با توجه به برنامه‌های کاندیداهای مورد اقبال مردم پس از انتخابات ریاست‌جمهوری از پتانسیل رشد تا سقف 70هزار واحد هم برخوردار است. از سوی دیگر آمارهای اقتصادی به‌ویژه صادرات 13میلیارد دلاری انواع محصولات غیرنفتی در 2ماه اول سال 92و واردات 11میلیارد دلاری درهمین دوره، طبق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، نشان از آن دارد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نتوانسته مراودات تجاری با سایر کشورها را متوقف سازد. مدیرعامل شرکت سبدگردانی سرمایه ایرانیان در تحلیل تأثیر این موضوع بر بازار سرمایه گفت: موضوع تحریم‌ها از سال‌های گذشته وجود داشته و همواره ابعاد مختلفی را نیز دربرگرفته است. اعمال فشار و ایجاد محدودیت و ممنوعیت‌ها پیرامون گروه پتروشیمی نیز ازجمله این تحریم‌ها به شمار می‌رود که از بهمن‌ماه سال قبل در مواردی همچون خرید و فروش و حمل‌ونقل محصولات و فراورده‌ها و نیز بیمه آنها اعمال شد.

تحریم پتروشیمی‌ها

مصطفی صفاری افزود: برنامه تحریم 8 شرکت پتروشیمی ایرانی از سوی آمریکا در حالی طی جمعه اخیر اعلام شد که این امر هم‌راستای تحریم‌های قبلی بوده و به‌عبارتی اتفاق جدیدی رخ نداده به‌طوری‌که می‌توان این 8‌شرکت را مصداق تحریم‌های کلی گذشته دانست.وی ادامه داد: از میان این شرکت‌ها نیز حضور 6 زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس موجب شد سهام این شرکت در روزهای اخیرشاهد تشکیل صف‌های سنگین فروشندگان باشد؛ چرا که این مجتمع‌های پتروشیمی ازجمله شرکت‌های بزرگ موجود در پرتفوی هلدینگ خلیج‌فارس هستند، از این‌رو خبر مذکور بیشترین تأثیر را گذشته از کلیت بورس روی روند قیمتی سهام فارس گذاشت.این کارشناس ارشد بازار سرمایه درخصوص احتمال نبود اقبال برای خرید بلوک 17درصدی هلدینگ خلیج‌فارس گفت: بنده به لغو این عرضه و نبود استقبال خریداران احتمالی از آن اعتقادی ندارم؛ چراکه این سهم از پتانسیل مناسبی برخوردار بوده و می‌تواند سرمایه‌گذاران را به‌خود جذب کند.

فرصت خرید سهام است

صفاری با تأکید بر اینکه روزهای قبل از برگزاری انتخابات فرصت خرید سهام است، ابراز داشت: اینگونه شوک‌ها و روند‌های منفی در بورس طی روزهای کنونی مقطعی و کوتاه‌مدت بوده و به‌نظر می‌رسد تا زمان برگزاری و اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری طی روزهای آینده شاخص در محدوده 44تا 45هزار واحد نوسان کند اما پس از آن با اطمینان می‌توان گفت بازار سهام روندی صعودی را درپیش خواهد گرفت. به‌طوری‌که تا پایان سال‌جاری انتظار می‌رود شاخص کل تا محدوده 70هزار واحدی افزایش یابد. صفاری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری منتظرند نتیجه انتخابات مشخص شود، افزود: با توجه به اینکه کاندیداهای ریاست‌جمهوری دوره یازدهم از لحاظ اقتصادی، محوریت تولید و سرمایه‌گذاری در بورس را تشویق می‌کنند، به‌نظرمی‌رسد با در اولویت قرارگرفتن مسائل اقتصادی در برنامه‌های آنها، در نهایت هر فردی که انتخاب شود شاهد رشد بورس خواهیم بود، افزون بر اینکه در بودجه مصوب کل کشور برای 9‌ماه امسال نیز واگذاری 45هزار میلیاردتومانی سهام در بورس برنامه‌ریزی شده، از این‌رو برای دستیابی به این اهداف باید این بخش از اقتصاد بیش از پیش رونق بگیرد.

او افزود: البته برخی سرمایه‌گذاران منتظرند عکس‌العمل سایر کشورها را از نتایج انتخابات مشاهده کنند تا پس از آن، آثار سیاست‌های اقتصادی آنها بر بورس مشخص شود؛ به همین دلیل بورس هم‌اکنون در حالت رخوت به سر می‌برد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه دلیل افزایش عرضه سهام در بعضی روزها را ناشی از روشن نبودن برخی اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران خواند و افزود: در این شرایط فضای روانی حاکم بر بورس موجب شکل‌گیری روند نزولی و البته کوتاه‌مدت در معاملات شده، گرچه در همین حال نیز افزایش قیمت محصولات دارویی و سیمانی محقق شده و اقبال سرمایه‌گذاران را به این سهام در پی داشته است اما قیمت سهام صنعتی همانند پالایشگاهی با توجه به نسبت بالای قیمت به درآمد آنها، در حالت استراحت به‌سرمی‌برد تا این نسبت برای مابقی سهام نیز افزایش یابد و پس از آن روند جدیدی با حضور اکثر صنایع در بورس شکل گیرد.

لطفا جوگیر نشوید

صفاری تأکید کرد: در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران نباید اسیر جو روانی ناشی از انتشار خبرهای مربوط به تحریم‌ها شوند؛ چرا که اخبار مذکور پیش از این آثار خود را بر جنبه‌های مختلف اقتصاد کشور اعمال کرده و پیامد منفی جدیدی از آن انتظار نمی‌رود؛ آنچنان که هم‌اکنون شاهد لغو تحریم‌های گذشته پیرامون واردات تلفن همراه و لپ تاپ و نیز ورود مواداولیه مورد نیاز صنعت دارو به کشور هستیم. از این‌رو پتروشیمی‌ها نیز با ریسک جدیدی مواجه نشده و به‌نظر می‌رسد وضعیت آنها طی سال 92مطلوب‌تر از سال 91باشد؛ چراکه آثار ناشی از افزایش نرخ ارز در حالی از نیمه دوم سال گذشته موجب افزایش سودآوری این گروه شد که این نتایج از ابتدای سال‌جاری می‌تواند بر افزایش سودآوری آنها بیشتر اعمال اثر کند.

ثبات بازار سهام و ارز

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان سرمایه‌گذاری معتقدند اعمال تحریم بر کشور توسط آمریکا موضوع تازه‌ای برای شرکت‌های پتروشیمی به شمار نمی‌رود؛ چرا که این شرکت‌ها طی سال گذشته نیز با مسائل اینچنینی مواجه بوده و راهکارهای لازم را برای مقابله با آنها یافته‌اند. ضمن اینکه با بررسی نگرش‌ها و رویکردهای بسیاری از کاندیداهای ریاست‌جمهوری پی به این نکته می‌بریم که این افراد تثبیت نرخ ارز و نیز ثبات اقتصادی را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند. از این‌رو به‌نظر می‌رسد که این امر پس از استقرار دولت جدید تا حدودی محقق شود.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بانک کشاورزی با اشاره به همین مضمون تأکید کرد: در حال حاضر سهام بسیاری از شرکت‌های بورس روند قیمتی مناسبی را طی می‌کنند و نوسانات بااهمیتی طی دوره کوتاه‌مدت یعنی تا پایان خرداد‌ماه جاری در بازار پیش‌بینی نمی‌شود. از این‌رو می‌توان گفت که درصورت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها براساس تحلیل بنیادی می‌توان سود مناسبی کسب کرد. علاوه بر این به‌نظر می‌رسد با روی کار آمدن دولت جدید شاهد برقراری ثبات در بازار سهام و نیز تثبیت نرخ ارز باشیم.ابوالفضل لطفی در پیش‌بینی روند آینده بورس گفت: با توجه به تغییروتحول‌هایی که طی ماه‌های آینده در ساختار مدیریتی کشور و نیز وضعیت سیاسی و اقتصادی آن رخ خواهد داد، روند صعودی بازار سهام چندان دور از ذهن نیست. او درتحلیل شرایط صنایع پربازده بورس اعلام کرد: شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و معدنی از جمله صنایعی هستند که به‌نظر می‌رسد طی سال‌جاری همچنان از پتانسیل سودآوری برخوردار هستند. البته این امر تا حد زیادی به تعیین سیاست‌های دولت جدید در زمینه روابط بین‌المللی کشور و نرخ ارز بستگی دارد.

باز هم اثر تحریم‌ها بر بازار سهام

لطفی درباره اثرات تحریم 8 شرکت پتروشیمی بر وضعیت سودآوری آنها توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: اعمال تحریم بر کشور توسط آمریکا موضوع تازه‌ای برای شرکت‌های پتروشیمی به شمار نمی‌رود؛ چراکه این شرکت‌ها طی سال گذشته نیز با مسائل اینچنینی مواجه بوده و راهکارهای لازم را برای مقابله با آنها یافته‌اند. از این‌رو می‌توان گفت که این امر تأثیر بااهمیتی بر روند سودآوری شرکت‌های پتروشیمی نخواهد گذاشت.

او درباره وضع شرکت‌های معدنی و پرداخت عوارض 5درصدی معادن نیز گفت: شرکت‌های معدنی ازجمله شرکت‌هایی هستند که در زمینه تأمین مواداولیه مورد نیاز خود با مشکلات قابل توجهی مواجه نیستند. علاوه بر این به‌نظر می‌رسد که تصویب قانون پرداخت عوارض 5درصدی معادن تأثیر بااهمیتی بر وضعیت این شرکت‌ها نداشته باشد؛ چراکه این امر موجب افزایش قدرت چانه‌ز‌نی میان شرکت‌های فولادی و دولت به‌منظور فروش محصولات براساس قیمت‌های جهانی خواهد بود.

لطفی در تحلیل اوضاع سهام سیمان گفت: با توجه به ارزش جایگزینی بالای این صنعت در مقابل ارزش بازاری کم آن، به‌نظر می‌رسد که این سهام مورد کم‌لطفی سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌است. حال آنکه افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‌های سیمانی و انتشار خبرهای مختلف در این خصوص موجب شد تا فعالان بازار به این صنعت روی آورند. البته باید دید که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ حامل‌های انرژی چه تأثیری بر وضعیت این شرکت‌ها خواهد گذاشت.

کد خبر 218250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز